HTML

Kvarcjátékok

Nemrég előkerültek a szekrény mélyéről a régi kvarcjátékaink. Kedvet kaptam, hogy kicsit rendbe tegyem őket. Egy kis tisztogatás, karbantartás és új életre keltek. Időközben elkezdtem újabbakat is vásárolni a régiek mellé. Szép lassan gyarapodik a gyűjtemény, a lehetőségeimhez mérten. Ezekről a kvarcjátékokról olvashatsz ebben a blogban.

Friss topikok

TOMY Caveman vs Dinosaur Micro Computer Game

2015.03.07. 17:37 kleinv

A hetvenes évek végén a kvarcjátékok elődei LED kijelzővel rendelkeztek. Ezekhez a játékokhoz erős képzelőerő kellett: kis piros pöttyöket lehetett mozgatni a gombokkal. Népszerű témájuk volt a sport. Létezik kosárlabdás, baseballos, amerikai focis is. Érdemes megnézni a játékmenetet a Mattel Electronic Football-ról készült videón, amit a youtube-on találtam.

Nem túl látványos, de abban az időben kedvelt volt a fiatalok körében. A fejlődés később más irányt vett. A nyolcvanas évek elejére kialakult a kvarcjáték (LCD - folyadékkristályos kijelzővel), ami kisebb, könnyen hordozható, viszont monokróm, és a tabletop játékok (VFD - vákuum fluoreszcens kijelzővel), ami nagyobb méretű, viszont színes képet ad. A VFD technológiát nem csak az elektronikai ipar szórakoztató ágában alkalmazták. Jó példa erre a lenti kép, ami egy amerikai autó VFD műszerfalát mutatja ugyanebből az időszakból.

vfd_car.jpg
Egészen tavaly őszig nem hallottam a VFD technológiáról. Múlt szeptemberben azonban meghirdettek egy VFD játékot Győrben: TOMY Caveman vs Dinosaur. Miután utánanéztem, hogy miről is van szó, igazán kedvet kaptam, hogy hozzájussak egyhez. Egyeztettem az eladóval és megkértem egy kollégámat, aki Győrött lakik, hogy vegye át, és hozza el nekem. Bár voltak képek csatolva a hirdetéshez, ez a vétel zsákbamacska volt. Mindent összevetve szerencsésen jártam. Apróbb karcokat leszámítva szép állapotú játékhoz jutottam.

01.jpg


A TOMY egy nagy múltú japán játékgyártó cég. A wikipedia szerint 1924-ben alapították Tomiyama néven, majd 1963-ban megváltoztatták nevüket a nyugati világban jobban csengő TOMY-ra. Jelenleg is játékokat gyártanak a szintén japán Takara céggel egyesülve. Mottójuk: Our TOMY mission is to make the world smile. Nálam elérték a kívánt hatást, amikor kézbe vettem a játékot. Ez nem az a zsebben hordozható darab. 21cm hosszú 15cm széles és 10cm magas. Szerencsére a méretéből adódóan elég masszív is.

02.jpg

Ezt a játékot 1982-ben adták ki, de a kapcsolók és gombok működése ennyi idő elteltével is kellemes. A feliratok viszont kicsit megkoptak. Kész szerencse, hogy domborúak, így még mindig olvashatóak. A bal oldali karral lehet balra-jobbra mozgatni az ősembert, a jobboldali gombbal pedig eldobni a kőbaltát. A sárga kapcsolók közül az alsó a bekapcsolásra szolgál (on/off), a felső pedig a nehézségi fokozat váltója (ama/pro).

04.jpg

Ahhoz, hogy kipróbálhassam négy darab R14-es elemet kellett beszereznem. Adapterről is lehetne működtetni, de az jelenleg nincs hozzá.

03.jpg

Az elemtartó fedele könnyen nyitható, mégis tökéletesen záródik. Miután becsukjuk, megtaláljuk a fedélre ragasztott matricán a játékmenet rövid leírását, a bekapcsolás menetét, és a szereplőket.

05.jpg

"Mozgasd az ősembert, hogy elvedd a dinoszaurusz tojását, miközben el kell kerülnöd a dinoszaurusz, az őskori madár és a vulkanikus bombák támadását." 

Ennél tömörebben nem is lehetne megfogalmazni a játékmenetet. Kicsit részletesebben leírva: A képernyő bal oldaláról, a barlangunk mellől indulunk az éhes ősemberrel. Néhány lépés után elérjük a dínót, akit kőbaltánkkal egy rövid időre ártalmatlanná tudunk tenni. Ha elalélt, akkor közelebb merészkedhetünk egészen a lábaihoz, ahová kigurult a kis dinoszauruszt rejtő tojása. Ha pár másodpercig odaguggolunk, akkor el tudjuk orozni a tojást, aztán szaladhatunk vissza a barlangba, ahová összesen nyolc tojást tudunk összegyűjteni. Az elorozott tojásokat azonban mindig a barlang szájához rakjuk le a kilencedik helyre. Ennek a következő szinten lesz jelentősége (ha megtelik a barlang, mindig a következő szintre jutunk). Itt az új nehézséget az ősmadarak okozzák, akik erről a helyről el tudják lopni a tojást. Szerencsére hűséges baltánk mindig velünk van. Így a madarakat is célba vehetjük. Nem csak megvédjük a nehezen megszerzett tojást, hanem minden eltalált madár után extra pontot is kapunk. A következő nehezítés, a dinoszaurusz mögött kitörő vulkán. Ha eltalál a lehulló láva egy darabja, akkor elvesztünk egy életet, ugyanúgy, mintha a nagy dínó kapna el minket. Ha túl sokat vacakolunk a madarakkal, vagy a lávadarabok kerülgetésével, akkor a tojásból kikel a kis dínó, és várhatunk a következő tojásra. Az amatőr és a pro játékmód között a különbség, hogy pro módban két ősmadár kering az égen, illetve mindig vissza kell mennünk a baltánkért a barlanghoz, ha egyszer elhajítjuk. Nézzük, hogyan néz ki a gyakorlatban az amatőr fokozat.

Ha kiütjük a dinoszauruszt, akkor 30 pontot kapunk. Egy eltalált ősmadár 10 pontot ér, egy barlangba hordott tojás pedig 50-et. Ha összegyűjtjük mind a nyolcat, akkor plusz 200 pontot kapunk. A kijelző legfeljebb 1990 pontot tud megjeleníteni. Ha ezt átlépjük, kapunk egy extra életet, és újraindul a pontok számlálása.

A játékhoz nem volt doboz, vagy leírás, de a www.handheldmuseum.com oldalon megtaláltam pdf formátumban a leírást. Angolul elérhető a lenti linken.

http://www.handheldmuseum.com/Manuals/Tomy-Caveman.pdf

A TOMY Caveman vs Dinosaur-ról a képeket és a videót a saját játékomról készítettem.

 

Szólj hozzá!

Címkék: TOMY Caveman vs Dinosaur Tabletop VFD

A bejegyzés trackback címe:

https://kvarcjatek.blog.hu/api/trackback/id/tr806943123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása