1982-ben a Sega Games Co. kiadott egy merőben újszerű játékot, térbeli megjelenítéssel, melyben a játékos külső nézőpontból irányította repülőgépét. Ez volt az első játék, amelyben az árnyék ábrázolása is megjelent, a térbeli mélység érzékeltetésére.
forrás: http://www.arcade-museum.com
A térbeli, axonometrikus ábrázolásról kapta a nevét is (Z-axxon). Ha valakit mélyebben érdekel az axonometria, azon belül is az izometrikus axonometria, akkor az alábbi linken olvashat róla bővebben.
http://infograf.blog.hu/2013/08/06/infografika_gyorstalpalo_3d_sikban_izometrikus_abrak_keszitese
A Zaxxon a kiadás évében elnyerte a Best Science Fiction/Fantasy Coin-Op Game díjat, a rákövetkezőben pedig a Videogame of the Year címet. Nem csoda, hogy más vállalatok is szerettek volna profitálni a sikeréből. 1983-ban, SEGA liszensz alapján, az amerikai Coleco egy tabletopot, a japán Bandai pedig egy VFD és egy LCD változatot dobott a piacra. A mai bejegyzésben az LCD kijelzős változatról olvashattok.
Ahogy a fenti képen látható, több különlegessége is van ennek a kvarcjátéknak. Egy mini joystickot használunk az irányításhoz, és külön tűzgombbal indítjuk a rakétákat, illetve oldjuk ki a bombákat. A szülők örömére hang ki- és bekapcsoló gombot is elhelyeztek a bal felső sarokban. Már ezek is elég különlegessé tennék a játékot, de amitől igazi ritkaságnak számít, az a dupla kijelző, ami ebben az esetben egymás felett helyezkedik el. Ezzel a technológiai újítással lehetőség nyílik a repülőt két síkban mozgatni. A jobbra-balra irányok mellett mélyebbre és magasabbra is kormányozhatjuk a gépet a két kijelző között, így plusz lehetőségünk nyílik a manőverezésre az ellenséges gépek között. Az árnyék megjelenítése ebben a változatban is megtalálható, mely tovább erősíti a térhatást.
A játékmenet két, egymástól teljesen eltérő kinézetű pályán zajlik. Ezt úgy érték el a készítők, hogy a hátteret nem a szokásos módon fóliára nyomták, hanem az LCD panel jeleníti meg azt is. Ezzel a megoldással a háttér ráadásul még mozogni is tud, tovább erősítve a repülő sebességének illúzióját. Az első pályán ellenséges repülők ellen harcolunk, melyek mindkét magassági szinten támadnak bennünket. Minden kilőtt gép után 10 pontot kapunk. Ha átjutunk a másik pályára, akkor a repülőket egy időre megússzuk.
Itt a szárazföldi erőket bombázzuk. Ahhoz, hogy sikeresen felrobbantsunk egy tankot, alacsony szintre ereszkedve a megfelelő időben kell kioldanunk a bombát. Vigyáznunk kell azonban, mert alacsonyan repülve ki tudnak lőni minket a szárazföldi egységek. Sikeres bombatalálat esetén 50 pont a jutalmunk. Ha elég harckocsit semmisítünk meg, visszatérünk a repülők elleni harchoz. Ekkor már azonban az ellenséges gépek nem egyenes vonalban közelítenek felénk, hanem szlalomoznak, hogy nehezebben találjuk el őket. Ha itt is sikeresek vagyunk, akkor visszatérünk a kanyonba.
Ez a játék legösszetettebb és legnehezebb része. Egyszerre kell bombáznunk a harckocsikat, és szembeszállnunk a repülőkkel is. Összességében elmondhatom, hogy elég erős lett a mesterséges intelligenciája a gépnek, ráadásul az utolsó pályán nehéz dolog mindent egyszerre szemmel tartani.
A fenti videón megnézhetitek a játékmenetet mindkét pályán. Három élettel gazdálkodhat a játékos, ami elég hamar el tud fogyni.
A saját példányomhoz nincs meg a doboz, de az ebay-en találtam olyan darabot, amit dobozosan árultak. A képeket lementettem, így meg tudom osztani veletek a doboz elő- és hátlapjának kinézetét is.
A képeket és a videót a saját játékomról készítettem